Jak funguje MOTOBOX / MotoGbox
3. duben 2025
Rozhovor z časopisu MotoRoute 6/2024
Jak funguje MOTOBOX / MotoGbox Motobox je služba, která vám umožní dopravit si motorku do zahraničí kamionem, zatímco vy doletíte na místo v pohodlí letadlem, takže ušetříte spoustu času. O tom, jak to celé funguje, jsme si povídali s Vláďou Teringlem, zástupcem píseckého Motoboxu, a Markétou Eflerovou, reprezentující budyňský Motogbox.
Jaké jsou hlavní výhody přepravy motocyklů ve speciálních rámech?
Markéta: Největší výhoda přepravy motocyklů je samozřejmě
časová úspora. Mezi další výhody bezesporu patří bezpečnost.
V mnoha případech motorkáři přeceňují své síly právě při
dlouhých tranzitních přesunech. Pokud máme v plánu procestovat
např. Španělsko, Portugalsko nebo Maroko a nejsme pány svého
času, můžeme díky přepravě čas strávený tranzitem využít
v cílové destinaci. Lépe řečeno – za desetidenní dovolenou je
možné procestovat hezký kus Maroka.
Jak dlouho dopředu je potřeba přepravu rezervovat?
Markéta: Zde musím zmínit, že naše přeprava je velmi flexibilní
a až na výjimky sezonních přeprav se vždy maximálně
přizpůsobíme termínům zákazníka. Máme obecné pravidlo, kdy
ideální doba na objednání přepravy je moment rezervace letenky.
Vycházíme ze zkušenosti, že je přeprava motocyklu plánovaná
s dostatečným předstihem, a tím vzniká prostor pro naši
organizaci. V mnoha případech dokážeme uspokojit
i zákazníky opozdilce, kde po telefonické konzultaci odesíláme
motocykl prakticky ze dne na den a zákazník si dokoupí letenku
na termín doručení.
Pro koho je přeprava motocyklu určená?
Markéta: Přeprava motocyklů je prakticky pro každého se zájmem
cestovat. Dnes se skutečně nacházíme v hektické době, kdy
každý bojuje s časem a snaží se volno využít efektivně
tak, aby ho rozdělil mezi své zájmy a zbylo i na rodinu
a ostatní aktivity.
Jaké typy motocyklů lze přepravovat (silniční, enduro, veteráni atd.)?
Vladimír: Samozřejmě z technického pohledu bez omezení.
Přepravujeme motocykly všech značek a typů či velikostí za
účelem cestování, závodní speciály, veterány, přepravujeme nové
motocykly, stěhujeme motopůjčovny a motoškoly. Přepravili jsme
několik čtyřkolek, bugin a osobních vozů.
Jak se zajišťuje bezpečnost motocyklu během přepravy?
Vladimír: Na přepravu motocyklů máme rámy speciálně vyvinuté pro
naši potřebu a dostatečně dimenzované za účelem přepravy.
Samotný motocykl je v rámu upevněn na čtyři upínací popruhy
s dostatečnou pevností zatížení a stoh dvou rámů je znovu
zajištěn proti pohybu popruhy k podlaze návěsu. Praxe ukazuje, že
ojedinělé drobné škody vznikají při manipulaci s motocyklem
a během samotné nakládky a vykládky. V tomto směru se
neustále vzděláváme, vzájemně si předáváme zkušenosti
a neustále zlepšujeme postupy manipulace. V některých
případech je na vině nepřímo i zákazník, který na svůj, již
tak těžký motocykl, naloží veškeré vybavení od topcase po nádrž
a takový motocykl je velmi obtížně manipulovatelný.

Jsou motorky během přepravy pojištěny? Jaký je rozsah tohoto pojištění?
Vladimír: Samozřejmě, že jako dopravci máme zákonné pojištění,
které zároveň určuje naši odpovědnost za případnou škodu. Krytí
ze zákonného pojištění vychází z váhy motocyklu
a odpovídá přibližné částce 230 Kč / kg. Pro tyto účely
doporučujeme připojištění na skutečnou hodnotu motocyklu, které
rovněž zajišťujeme.
Technické otázky
Jak fungují speciální přepravní rámy a čím se liší od běžných přepravních prostředků?
Vladimír: Přepravních rámů na motorky existuje celá řada.
Prakticky každý výrobce motocyklů používá rámy přizpůsobené
vlastním potřebám, ať už pro samotnou distribuci motocyklů, nebo za
účelem přepravy v rámci vývoje. Pro vývoj našich rámů
sloužila cestovní endura včetně bočních kufrů a topcase. Brali
jsme ohled na různou výbavu, např. vysoké plexi a v neposlední
řadě na váhu motocyklu. Rámy jsou navržené tak, aby je bylo možné
po vložení motocyklu bezpečně manipulovat a stohovat. Za běžné
přepravní prostředky můžeme považovat například jednoduché
kolébky pro fixaci předního kola a následné upevnění
k podlaze přívěsu nebo dodávky. Tento způsob přepravy rovněž
v malém měřítku používáme při svozech v centrech měst,
případně individuálního svozu, ale musím podotknout, že jakákoliv
manipulace s motocyklem zvyšuje riziko poškození. Na svozy
z jednotlivých dep po České republice máme svozový speciál,
který je vybaven vysokozdvižným vozíkem. Motocykly v těchto
depech nakládáme rovnou do přepravních rámů, abychom omezili
zbytečnou manipulaci a předcházeli možnému poškození.
Co se děje v případě, že dojde k neočekávané situaci, například zpoždění?
Markéta: Máme připravené postupy, které aplikujeme
v případě takové hrozby. Náš logistický proces zahrnuje
rezervu, kterou jsme schopni kompenzovat zdržení přibližně dvou až
tří dnů. V tomto úseku počítáme se zdržením způsobeným
státním svátkem, sezonním omezením nebo případnou technickou
závadou. Obrovskou výhodou je v tomto případě vlastní vozový
park, kdy máme možnost v případě technické závady návěs
s motocykly přepřáhnout a ve velmi krátkém časovém úseku
pokračovat v cestě.
Do jakých zemí a měst je možné motocykl přepravit?
Markéta: Naší nejfrekventovanější zemí je Španělsko, kde máme
pět destinací, které je možné vzájemně kombinovat. Se španělskými
destinacemi lze kombinovat i portugalské Porto. Oblibu získává
řecká Soluň a švédská Kiruna. V letošním roce jsme
otevřeli depo v Göteborgu kombinovatelné s Kirunou.
V příštím roce zprovozníme depo v italském Bergamu, které
již dříve bylo v nabídce Motogboxu. Dále máme zázemí
v Chorvatsku. Ve všech výše zmíněných destinacích máme naše
partnery se zázemím a dokážeme zajistit i podporu
v případě nehody či jiné překážky. Disponujeme technikou,
která nám umožňuje plnou autonomii přepravy a jsme schopni
přepravit motocykly na míru zákazníkovi do jakékoliv destinace.
Jsou destinace vybírány podle zájmu motorkářů?
Vladimír: (smích) Jsme motorkáři - destinace vybíráme dle
vlastních zájmů… Samozřejmě hodnotíme zájem o jednotlivé
destinace. Jedním z hlavních kritérií je letecká
dostupnost.
Je možné kombinovat přepravu motocyklu s přepravou zavazadel nebo náhradních dílů?
Markéta: K motocyklu je možné přibalit vše potřebné na cestu
a letět na lehko bez zavazadel. Ve všech destinacích je možné
nepotřebná zavazadla ponechat uskladněné. Například příruční
zavazadlo z letadla či zbytečně sbalené teplé oblečení.

Mohu si motocykl nechat přepravit zpět z jiné destinace, než kam byl původně dopraven?
Vladimír: Ano, jak jsme již zmínili výše, kombinovat lze hned
několik destinací.
Jaká je frekvence přeprav do nejžádanějších destinací, jako jsou Španělsko nebo Řecko?
Vladimír: Do Španělska vyrážíme každý týden, v hlavní
sezoně i několika vozy, do Řecka odjíždíme každé dva
týdny.
Jaká je průměrná cena přepravy motocyklu a co vše zahrnuje?
Markéta: Nabízíme hned několik možností přepravy. Jednosměrnou,
obousměrnou nebo kombinaci destinací. Průměrná cena bude tedy velmi
nepřesná, ale vycházejme z oboustranné přepravy do Španělska,
která se pohybuje kolem 16 000 Kč.
Nabízíte doplňkové služby, například uskladnění motocyklu nebo servis?
Vladimír: Ve všech destinacích je možné motocykly skladovat, ale
pouze v některých destinacích dokážeme zajistit plnohodnotný
servis. V současné chvíli máme nejdokonalejší depo
v Malaze, kde máme otevřeno téměř nepřetržitě, disponujeme
pneuservisem a pohodlně se tu domluvíte česky.
Jaká je politika při zrušení rezervace? Jsou zde storno poplatky?
Markéta: Nemáme žádné storno poplatky. Nejčastější důvody
stornování přeprav jsou úrazy. Věříme, že každý důvod zrušení
dovolené je závažný a nemáme zájem případné nepříjemnosti
dále gradovat.
Zkušenosti a doporučení
Máte tipy, jak připravit motocykl na přepravu
Vladimír: Ano, je velmi důležité dodržet pár zásad. Mezi hlavní
patří např. nepřekročit dvě třetiny objemu paliva v palivové
nádrži. Dále veškerá dodatečná zavazadla opatřit cedulkou
s registrační značkou. Helmu doporučujeme vložit do kufru na
motocyklu.
Máte příklady zajímavých příběhů od zákazníků, kteří využili přepravu motocyklu?
Vladimír: Ano, máme facebookovou skupinu MOTOBOXEŘI, kde
zákazníci sdílí své zážitky a tipy na zajímavá místa. Tyto
příspěvky nám dělají radost, dávají určitou zpětnou vazbu
a smysl tuto službu nadále posouvat vpřed.
Jaké destinace byste doporučili pro motorkáře, kteří jedou na delší výpravu poprvé?
Vladimír: Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Do
většiny destinací s pravidelnou frekvencí si zákazník sám volí
délku pobytu. Nelze tedy jednoznačně říci, že je nějaká destinace
vhodnější. Umím si představit, že mám projetou část Balkánu
a zvolím si jednosměrnou přepravu do Řecka, abych se svou cestou
postupně dostal do destinace, kde mám již nějaké zkušenosti. Stejně
by se mohlo jednat o jednosměrnou cestu z Barcelony. Naopak,
pokud se jedná o motorkáře, který nikdy nevyjel do zahraničí,
nebo mimo slovanské země, doporučuji projet trip po Španělsku
a teprve poté se rozhodnout pro cestu do Maroka.
Co by měl zákazník vědět před objednáním přepravy motocyklu?
Markéta: Určitě doporučuji nastudovat základní informace na webu,
případně prvotně kontaktovat telefonicky kohokoliv z našich
kontaktů.
MOTOBOX & MOTOGBOX
My dnes již víme, že jste navázali určitou formu spolupráce, ale pojďme si říct, jaké byly začátky. Obě služby mají svou historii a určité povědomí, ale jak vlastně vznikla taková podoba názvů, znali jste se?
Vladimír: Neznali, první kontakt byl na brněnském Motosalonu
v roce 2020. Prožíval jsem ohromnou euforii, znal jsem veletrhy jako
návštěvník, ale nikdy jsem si nepředstavoval, že bychom zde jednou
mohli prezentovat vlastní službu. Postavili jsme se na plochu
o rozměrech 3x4 metry a doufali v úspěch, který přes
veškerý zájem, kvůli Covidu, nepřicházel. Další rozčarování byl
MOTOGBOX – stejně velký stánek, stejná služba, v naprosto
stejnou dobu…

Markéta: I pro nás byl Motosalon velká výzva a sázeli
jsme na jedinečnost našeho nápadu. Myslím, že zde proběhlo
oboustranné překvapení… MOTOBOX – nechápala jsem! Že by se mohlo
jednat o stejnou myšlenku, takto podobný název, načasování,
stejné destinace, vše bylo naprosto neuvěřitelné.
Nezvažovali jste změnu názvu? Jistě docházelo k záměnám mezi zákazníky…
Vladimír: K záměnám u zákazníků samozřejmě
docházelo, ale názvů jsme se nechtěli vzdát ani jedna strana. Hlavně
v období po Covidu, kdy se přeprava motorek konečně rozběhla,
začalo docházet k vzájemným konfliktům, které postupně
gradovaly a vznikaly první spory.
Jak se stane, že jste v takto rozpolcené atmosféře dokázali nakonec najít shodu?
Markéta: K dialogu nás přivedla tragická událost v naší
společnosti MOTOGBOX. Na první schůzce jsme si vyříkali mnoho
věcí a prakticky se shodli na přerušení sporů. Dnes již víme,
že skutečně oba názvy, resp. služby, vznikly prakticky současně
a že i úspěch dosažený v přepravě motocyklů je
společný. Vzájemná rivalita nás neustále posouvala vpřed až do
dnešní podoby služby. S lehkou nadsázkou si troufnu říct, že
jsme vybudovali dvě největší služby na našem trhu zabývající se
individuální přepravou motocyklů. Usoudili jsme, že dalšího posunu
v této oblasti můžeme dosáhnout vzájemnou spoluprací.
Bavíme se tedy stále o dvou značkách MOTOBOX a MOTO-GBOX, nebo jste společnosti sloučili? Dokonce se proslýchá, že došlo ke spojení několika značek…
Vladimír: Ano, i já jsem viděl podobnou informaci kolovat na
sociálních sítích, ale není to pravda. Bavíme se pouze o dvou
značkách MOTOBOX a MOTOGBOX a zatím nemáme v plánu
kroky vedoucí ke spojení společností. Vzájemná spolupráce spočívá
hlavně v rámci logistiky. Snažíme se nastavit takové procesy,
které nám zjednoduší práci s motocykly a zároveň přinesou
výhody pro zákazníky. Největším krokem v tomto směru je
sdílení veškerých destinací včetně svozových míst.
V minulosti docházelo k migraci zákazníků, což je
v konkurenčním prostředí samozřejmě v pořádku, ale
v některých případech zákazník zbytečně dopravoval motocykl na
druhou stranu republiky. Některá zahraniční depa jsme sloučili.
Například v Malaze nám, dnes již prakticky rodinný přítel Sergi
ze společnosti Soloson vytváří dokonalé zázemí. Jedná se
o velmi schopného člověka se kterým se pohodlně domluvíte
česky.
Jaké máte plány do budoucna?
Samozřejmě, co nejvíce spokojených zákazníků!
Aktuálně je
našim společným cílem rozvoj podpory na cestách a snaha
o vytvoření takového zázemí, kde se budou všichni motorkáři
cítit bezpečněji. Na příští sezonu plánujeme rozšířit
o další destinace. Například obnovíme již avizované italské
Bergamo a rádi bychom se podívali na Sardinii. Máme v plánu
také společný projekt, který bychom si však nechali na
příště…
Původní článek z MotoRoute ZDE