Jak funguje MOTOBOX / MotoGbox

3. duben 2025
Rozhovor z časopisu MotoRoute 6/2024
Jak funguje MOTOBOX / MotoGbox Jak funguje MOTOBOX / MotoGbox

Motobox je služba, která vám umožní dopravit si motorku do zahraničí kamionem, zatímco vy doletíte na místo v pohodlí letadlem, takže ušetříte spoustu času. O tom, jak to celé funguje, jsme si povídali s Vláďou Teringlem, zástupcem píseckého Motoboxu, a Markétou Eflerovou, reprezentující budyňský Motogbox.


Jaké jsou hlavní výhody přepravy motocyklů ve speciálních rámech?

Markéta: Největší výhoda přepravy motocyklů je samozřejmě časová úspora. Mezi další výhody bezesporu patří bezpečnost. V mnoha případech motorkáři přeceňují své síly právě při dlouhých tranzitních přesunech. Pokud máme v plánu procestovat např. Španělsko, Portugalsko nebo Maroko a nejsme pány svého času, můžeme díky přepravě čas strávený tranzitem využít v cílové destinaci. Lépe řečeno – za desetidenní dovolenou je možné procestovat hezký kus Maroka.

Jak dlouho dopředu je potřeba přepravu rezervovat?

Markéta: Zde musím zmínit, že naše přeprava je velmi flexibilní a až na výjimky sezonních přeprav se vždy maximálně přizpůsobíme termínům zákazníka. Máme obecné pravidlo, kdy ideální doba na objednání přepravy je moment rezervace letenky. Vycházíme ze zkušenosti, že je přeprava motocyklu plánovaná s dostatečným předstihem, a tím vzniká prostor pro naši organizaci. V mnoha případech dokážeme uspokojit i zákazníky opozdilce, kde po telefonické konzultaci odesíláme motocykl prakticky ze dne na den a zákazník si dokoupí letenku na termín doručení.

Pro koho je přeprava motocyklu určená?

Markéta: Přeprava motocyklů je prakticky pro každého se zájmem cestovat. Dnes se skutečně nacházíme v hektické době, kdy každý bojuje s časem a snaží se volno využít efektivně tak, aby ho rozdělil mezi své zájmy a zbylo i na rodinu a ostatní aktivity.

Jaké typy motocyklů lze přepravovat (silniční, enduro, veteráni atd.)?

Vladimír: Samozřejmě z technického pohledu bez omezení. Přepravujeme motocykly všech značek a typů či velikostí za účelem cestování, závodní speciály, veterány, přepravujeme nové motocykly, stěhujeme motopůjčovny a motoškoly. Přepravili jsme několik čtyřkolek, bugin a osobních vozů.

Jak se zajišťuje bezpečnost motocyklu během přepravy?

Vladimír: Na přepravu motocyklů máme rámy speciálně vyvinuté pro naši potřebu a dostatečně dimenzované za účelem přepravy. Samotný motocykl je v rámu upevněn na čtyři upínací popruhy s dostatečnou pevností zatížení a stoh dvou rámů je znovu zajištěn proti pohybu popruhy k podlaze návěsu. Praxe ukazuje, že ojedinělé drobné škody vznikají při manipulaci s motocyklem a během samotné nakládky a vykládky. V tomto směru se neustále vzděláváme, vzájemně si předáváme zkušenosti a neustále zlepšujeme postupy manipulace. V některých případech je na vině nepřímo i zákazník, který na svůj, již tak těžký motocykl, naloží veškeré vybavení od topcase po nádrž a takový motocykl je velmi obtížně manipulovatelný.

Jsou motorky během přepravy pojištěny? Jaký je rozsah tohoto pojištění?

Vladimír: Samozřejmě, že jako dopravci máme zákonné pojištění, které zároveň určuje naši odpovědnost za případnou škodu. Krytí ze zákonného pojištění vychází z váhy motocyklu a odpovídá přibližné částce 230 Kč / kg. Pro tyto účely doporučujeme připojištění na skutečnou hodnotu motocyklu, které rovněž zajišťujeme.

Technické otázky

Jak fungují speciální přepravní rámy a čím se liší od běžných přepravních prostředků?

Vladimír: Přepravních rámů na motorky existuje celá řada. Prakticky každý výrobce motocyklů používá rámy přizpůsobené vlastním potřebám, ať už pro samotnou distribuci motocyklů, nebo za účelem přepravy v rámci vývoje. Pro vývoj našich rámů sloužila cestovní endura včetně bočních kufrů a topcase. Brali jsme ohled na různou výbavu, např. vysoké plexi a v neposlední řadě na váhu motocyklu. Rámy jsou navržené tak, aby je bylo možné po vložení motocyklu bezpečně manipulovat a stohovat. Za běžné přepravní prostředky můžeme považovat například jednoduché kolébky pro fixaci předního kola a následné upevnění k podlaze přívěsu nebo dodávky. Tento způsob přepravy rovněž v malém měřítku používáme při svozech v centrech měst, případně individuálního svozu, ale musím podotknout, že jakákoliv manipulace s motocyklem zvyšuje riziko poškození. Na svozy z jednotlivých dep po České republice máme svozový speciál, který je vybaven vysokozdvižným vozíkem. Motocykly v těchto depech nakládáme rovnou do přepravních rámů, abychom omezili zbytečnou manipulaci a předcházeli možnému poškození.

Co se děje v případě, že dojde k neočekávané situaci, například zpoždění?

Markéta: Máme připravené postupy, které aplikujeme v případě takové hrozby. Náš logistický proces zahrnuje rezervu, kterou jsme schopni kompenzovat zdržení přibližně dvou až tří dnů. V tomto úseku počítáme se zdržením způsobeným státním svátkem, sezonním omezením nebo případnou technickou závadou. Obrovskou výhodou je v tomto případě vlastní vozový park, kdy máme možnost v případě technické závady návěs s motocykly přepřáhnout a ve velmi krátkém časovém úseku pokračovat v cestě.

Do jakých zemí a měst je možné motocykl přepravit?

Markéta: Naší nejfrekventovanější zemí je Španělsko, kde máme pět destinací, které je možné vzájemně kombinovat. Se španělskými destinacemi lze kombinovat i portugalské Porto. Oblibu získává řecká Soluň a švédská Kiruna. V letošním roce jsme otevřeli depo v Göteborgu kombinovatelné s Kirunou. V příštím roce zprovozníme depo v italském Bergamu, které již dříve bylo v nabídce Motogboxu. Dále máme zázemí v Chorvatsku. Ve všech výše zmíněných destinacích máme naše partnery se zázemím a dokážeme zajistit i podporu v případě nehody či jiné překážky. Disponujeme technikou, která nám umožňuje plnou autonomii přepravy a jsme schopni přepravit motocykly na míru zákazníkovi do jakékoliv destinace.

Jsou destinace vybírány podle zájmu motorkářů?

Vladimír: (smích) Jsme motorkáři - destinace vybíráme dle vlastních zájmů… Samozřejmě hodnotíme zájem o jednotlivé destinace. Jedním z hlavních kritérií je letecká dostupnost.

Je možné kombinovat přepravu motocyklu s přepravou zavazadel nebo náhradních dílů?

Markéta: K motocyklu je možné přibalit vše potřebné na cestu a letět na lehko bez zavazadel. Ve všech destinacích je možné nepotřebná zavazadla ponechat uskladněné. Například příruční zavazadlo z letadla či zbytečně sbalené teplé oblečení.

Mohu si motocykl nechat přepravit zpět z jiné destinace, než kam byl původně dopraven?

Vladimír: Ano, jak jsme již zmínili výše, kombinovat lze hned několik destinací.

Jaká je frekvence přeprav do nejžádanějších destinací, jako jsou Španělsko nebo Řecko?

Vladimír: Do Španělska vyrážíme každý týden, v hlavní sezoně i několika vozy, do Řecka odjíždíme každé dva týdny.

Jaká je průměrná cena přepravy motocyklu a co vše zahrnuje?

Markéta: Nabízíme hned několik možností přepravy. Jednosměrnou, obousměrnou nebo kombinaci destinací. Průměrná cena bude tedy velmi nepřesná, ale vycházejme z oboustranné přepravy do Španělska, která se pohybuje kolem 16 000 Kč.

Nabízíte doplňkové služby, například uskladnění motocyklu nebo servis?

Vladimír: Ve všech destinacích je možné motocykly skladovat, ale pouze v některých destinacích dokážeme zajistit plnohodnotný servis. V současné chvíli máme nejdokonalejší depo v Malaze, kde máme otevřeno téměř nepřetržitě, disponujeme pneuservisem a pohodlně se tu domluvíte česky.

Jaká je politika při zrušení rezervace? Jsou zde storno poplatky?

Markéta: Nemáme žádné storno poplatky. Nejčastější důvody stornování přeprav jsou úrazy. Věříme, že každý důvod zrušení dovolené je závažný a nemáme zájem případné nepříjemnosti dále gradovat.

Zkušenosti a doporučení

Máte tipy, jak připravit motocykl na přepravu

Vladimír: Ano, je velmi důležité dodržet pár zásad. Mezi hlavní patří např. nepřekročit dvě třetiny objemu paliva v palivové nádrži. Dále veškerá dodatečná zavazadla opatřit cedulkou s registrační značkou. Helmu doporučujeme vložit do kufru na motocyklu.

Máte příklady zajímavých příběhů od zákazníků, kteří využili přepravu motocyklu?

Vladimír: Ano, máme facebookovou skupinu MOTOBOXEŘI, kde zákazníci sdílí své zážitky a tipy na zajímavá místa. Tyto příspěvky nám dělají radost, dávají určitou zpětnou vazbu a smysl tuto službu nadále posouvat vpřed.

Jaké destinace byste doporučili pro motorkáře, kteří jedou na delší výpravu poprvé?

Vladimír: Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Do většiny destinací s pravidelnou frekvencí si zákazník sám volí délku pobytu. Nelze tedy jednoznačně říci, že je nějaká destinace vhodnější. Umím si představit, že mám projetou část Balkánu a zvolím si jednosměrnou přepravu do Řecka, abych se svou cestou postupně dostal do destinace, kde mám již nějaké zkušenosti. Stejně by se mohlo jednat o jednosměrnou cestu z Barcelony. Naopak, pokud se jedná o motorkáře, který nikdy nevyjel do zahraničí, nebo mimo slovanské země, doporučuji projet trip po Španělsku a teprve poté se rozhodnout pro cestu do Maroka.

Co by měl zákazník vědět před objednáním přepravy motocyklu?

Markéta: Určitě doporučuji nastudovat základní informace na webu, případně prvotně kontaktovat telefonicky kohokoliv z našich kontaktů.

MOTOBOX & MOTOGBOX

My dnes již víme, že jste navázali určitou formu spolupráce, ale pojďme si říct, jaké byly začátky. Obě služby mají svou historii a určité povědomí, ale jak vlastně vznikla taková podoba názvů, znali jste se?


Vladimír: Neznali, první kontakt byl na brněnském Motosalonu v roce 2020. Prožíval jsem ohromnou euforii, znal jsem veletrhy jako návštěvník, ale nikdy jsem si nepředstavoval, že bychom zde jednou mohli prezentovat vlastní službu. Postavili jsme se na plochu o rozměrech 3x4 metry a doufali v úspěch, který přes veškerý zájem, kvůli Covidu, nepřicházel. Další rozčarování byl MOTOGBOX – stejně velký stánek, stejná služba, v naprosto stejnou dobu…


Markéta: I pro nás byl Motosalon velká výzva a sázeli jsme na jedinečnost našeho nápadu. Myslím, že zde proběhlo oboustranné překvapení… MOTOBOX – nechápala jsem! Že by se mohlo jednat o stejnou myšlenku, takto podobný název, načasování, stejné destinace, vše bylo naprosto neuvěřitelné.

Nezvažovali jste změnu názvu? Jistě docházelo k záměnám mezi zákazníky…

Vladimír: K záměnám u zákazníků samozřejmě docházelo, ale názvů jsme se nechtěli vzdát ani jedna strana. Hlavně v období po Covidu, kdy se přeprava motorek konečně rozběhla, začalo docházet k vzájemným konfliktům, které postupně gradovaly a vznikaly první spory.

Jak se stane, že jste v takto rozpolcené atmosféře dokázali nakonec najít shodu?

Markéta: K dialogu nás přivedla tragická událost v naší společnosti MOTOGBOX. Na první schůzce jsme si vyříkali mnoho věcí a prakticky se shodli na přerušení sporů. Dnes již víme, že skutečně oba názvy, resp. služby, vznikly prakticky současně a že i úspěch dosažený v přepravě motocyklů je společný. Vzájemná rivalita nás neustále posouvala vpřed až do dnešní podoby služby. S lehkou nadsázkou si troufnu říct, že jsme vybudovali dvě největší služby na našem trhu zabývající se individuální přepravou motocyklů. Usoudili jsme, že dalšího posunu v této oblasti můžeme dosáhnout vzájemnou spoluprací.

Bavíme se tedy stále o dvou značkách MOTOBOX a MOTO-GBOX, nebo jste společnosti sloučili? Dokonce se proslýchá, že došlo ke spojení několika značek…

Vladimír: Ano, i já jsem viděl podobnou informaci kolovat na sociálních sítích, ale není to pravda. Bavíme se pouze o dvou značkách MOTOBOX a MOTOGBOX a zatím nemáme v plánu kroky vedoucí ke spojení společností. Vzájemná spolupráce spočívá hlavně v rámci logistiky. Snažíme se nastavit takové procesy, které nám zjednoduší práci s motocykly a zároveň přinesou výhody pro zákazníky. Největším krokem v tomto směru je sdílení veškerých destinací včetně svozových míst. V minulosti docházelo k migraci zákazníků, což je v konkurenčním prostředí samozřejmě v pořádku, ale v některých případech zákazník zbytečně dopravoval motocykl na druhou stranu republiky. Některá zahraniční depa jsme sloučili. Například v Malaze nám, dnes již prakticky rodinný přítel Sergi ze společnosti Soloson vytváří dokonalé zázemí. Jedná se o velmi schopného člověka se kterým se pohodlně domluvíte česky.

Jaké máte plány do budoucna?

Samozřejmě, co nejvíce spokojených zákazníků!
Aktuálně je našim společným cílem rozvoj podpory na cestách a snaha o vytvoření takového zázemí, kde se budou všichni motorkáři cítit bezpečněji. Na příští sezonu plánujeme rozšířit o další destinace. Například obnovíme již avizované italské Bergamo a rádi bychom se podívali na Sardinii. Máme v plánu také společný projekt, který bychom si však nechali na příště…

Původní článek z MotoRoute ZDE